אאא

במהלך שנת 2019 נרשם זינוק של 230% במספר המאושפזים עקב תאונות עם קורקינטים חשמליים בישראל ונמשכה העלייה בכמות הפצועים קשה כתוצאה מתאונות עם אופניים וקורקינטים. כך עולה מדו"ח של מכון גרטנר, המרכז הלאומי לטראומה ורפואה דחופה של משרד הבריאות, שיוצג מחר.

בסך הכל אושפזו 1,004 איש בשנה החולפת, מהם 697 רוכבי אופניים חשמליים, 247 רוכבי קורקינטים חשמליים, ו-60 הולכי רגל. ב-2018 לשם השוואה, אושפזו 935 איש וב-2017 אושפזו 651 בני אדם. ב-2013, כאשר הכלים החשמליים החלו להיכנס לחיינו, אושפזו רק 75 איש מתאונות עימם.

ב-2019 נפטרו 6 בני אדם שאושפזו אחרי תאונות עם הכלים החשמליים, ומאז 2013 נפטרו באשפוז 26 איש. באותה תקופה הופנו לשיקום 243 נפגעי תאונות כלים חשמליים, 74 מתוכם ב-2019 לבדה.

פרופ' קובי פלג, ראש המרכז, וד"ר מורן בודס סגנו, שחתומים על הדוח, מציינים כי במהלך השנה החולפת, גדל כמעט פי 3 מספר הפצועים בתאונות כאלה שסבלו מפגיעת ראש, ופי 5 של הפצועים עם פגיעת ראש קשה. מומחי המכון מציינים כי שימוש בקסדה מפחית משמעותית את הסיכון לפגיעות ראש, ולמרות זאת, מה שמעיד שרוכבים רבים עדיין אינן משתמשים בקסדות, למרות שהחוק מחייב זאת.

כמו כן, עשרות ילדים מתחת לגיל 16 אושפזו בשנת 2019 כתוצאה מתאונות עם אופניים או קורקינטים חשמליים, למרות שרכיבה בגיל זה איננה חוקית. 15% מהפצועים שאושפזו בשנה החולפת הוגדרו כפצועים קשה ואנוש.

גם הולכי הרגל ממשיכים לשלם את המחיר: ב-2019 נרשמה עלייה בשיעור 50% במספר הפצועים מעל גיל 60 המאושפזים עקב תאונה עם הכלים החשמליים. עם זאת במספר הולכי הרגל הפצועים נרשמה ירידה קלה, של 12%.

חובת הרכיבה בכביש היכן שאין שביל אופניים מסודר, גובה את מחירה מהרוכבים, עם עלייה גדולה במספר הפצועים הקשים בתאונות בין כלי רכב דו-גלגליים חשמליים לבין כלי רכב מאז החלה האכיפה נגד הרוכבים על מדרכות.

רבע מכלל המאושפזים מתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בישראל בשנת 2019, 245 איש, נפצעו בתל אביב לבדה. באשקלון אושפזו 59 פצועים, בירושלים 50, בבת ים ובעכו 17 בכל אחת, ובחדרה 15. בת"א מדובר על גידול של פי 2.5 בתוך שלוש שנים, לעומת פי 5 באשקלון ופי 3.5 בעכו.