אאא

השר לשירותי דת, מתן כהנא, חשף הבוקר (רביעי) את מתווה הגיור שלו, מתווה שבמרכזו פתיחת מערך הגיור לכל רבני הערים שיוכלו לגייר, וזאת בניגוד לעמדתם הנחרצת של הרבנים הראשיים לישראל וחברי מועצת הרבנות הראשית.

רפורמת הגיור של כהנא למעשה תפתח את האפשרות שרבנים שנויים במחלוקת, כדוגמת הרב דוד סתיו, יוכלו לגייר - וזה החשש המרכזי ברבנות. "למרות שהם רבני ערים, המגמה שלהם ברורה. המשמעות היא פתיחת שערי המדינה לכל דכפין שאולי סבא שלו מזרע ישראל וגיור ילדים סיטונאי", התבטא גורם המעורה בחוקי הגיור.

לדבריו, "אם אין לזה הכרה של גדולי ישראל האמיתיים, אותם 'מתגיירים' יהיו יותר אומללים כי לא יכירו להם בגיור כשיבואו להתחתן וכו'".

בניגוד לרפורמת הכשרות, שם ספג כהנא ביקורת קשה מצד בכירי הרבנים החרדים והדתיים, בגיור - כהנא זוכה לתמיכה מלאה מצד זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, שהיה שותף בעבודה על המתווה, כך שבנושא הגיור המאבק צפוי לעורר מחלוקת בין החרדים לאנשי 'הציונות הדתית' ו'ימינה'.

אלא שמקורב לרב חיים דרוקמן אמר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "הרב הציב שורת תנאים כדי להביע תמיכה ברפורמת הגיור. במרכזם: הסמכות תהיה של הרבנות הראשית בלבד, לא ועדות חיצוניות. לפי מה שפורסם הבוקר - הרפורמה לא עומדת בתנאים של הרב".

ל'כיכר השבת' נודע כי ועדת הרבנים שתנסח את סדרי הדין בגיור תהיה מורכבת מרבנים מטעם הרבנות-בתי הדין ורבנים מטעם משרד רה"מ. זו הוועדה שלמעשה תקבע את הקריטריונים לגיור ותכריע בנושא הנפיץ של גיור קטינים.

עוד נודע ל'כיכר השבת' כי השר כהנא רוצה למנות את הרב דרוקמן ליו"ר הוועדה ובכך בעצם לקחת לרבנות את הסמכות בנושא.

ברבנות ובסיעות החרדיות חוששים שהרבנים מטעם משרד ראש הממשלה יהיו רבני צהר ו"רבנים" רפורמים, מה שלמעשה יכול להיות דומה מאוד למתווה משה ניסים.

במשרד לשירותי דת מסבירים כי מתווה הגיור ייתן לראשונה מענה לחצי מיליון עולים לא יהודים ויוגש כחוק ממלכתי.

עיקרי המתווה

  • מערך הגיור הקיים יקבל לראשונה הכרה ממלכתית בחוק.
  • רבני ערים יוכלו להקים הרכבי בית דין לגיור במסגרת מערך הגיור הממלכתי.
  • יוקם באגף הגיור מחוז "רבני ערים" שיעניק שירותים מנהליים להרכבי רבני הערים.
  • תוקם ועדת רבנים שתנסח את סדרי הדין להרכבים המקומיים.
  • לרב הראשי ולמועצת הרבנות הראשית סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר.

השר לשירותי דת, מתן כהנא, אמר הבוקר כי "במדינת ישראל חיים כיום קרוב לחצי מיליון אזרחים שאינם יהודים ע"פ ההלכה. מדובר בצאצאי יהודים מזרע ישראל החיים איתנו בצבא, בעבודה, בלימודים ובכל מרחבי החיים. הגיעה העת לאפשר לכל מי שחפץ להצטרף לחיק העם היהודי ע"פ ההלכה ולעשות זאת בהליך גיור מאיר פנים. עלינו כמדינה החובה והזכות לעשות הכל על מנת שזה יקרה".

לדבריו, "חוק הגיור הממלכתי שאני מוביל יאפשר לרבני עיר לחזור ולגייר כבעבר, ירחיב את תכניות הלימוד והליווי למתגיירים ויאפשר לכל המבקש להצטרף במלוא המובן לעם ישראל. להשלים הליך גיור בפני בית דין רשמי של מדינת ישראל".

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יעקב ליצמן, תקף את המתווה ואמר כי "רפורמת הגיור של השר מתן כהנא חושפת את הזהות היהודית במדינת ישראל לסכנה קיומית, של התבוללות. מדובר במתווה מסוכן, פסול ומנוגד להלכה, שיהפוך את הגיור בישראל לקונסרבטיבי, ויאלץ את שומרי המצוות להתארגן להקמת מערך ספרי יוחסין אלטרנטיבי.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

"הדיבורים של השר כהנא על הקמת 'ועדת רבנים חיצונית' הם חלק מהמשך ניסיונות הפגיעה שלו ברבנות הראשית ובסמכותה ההלכתית. מתווה ההרס הפוגעני של ממשלת הזדון הרפורמית בראשות בנט-לפיד-ליברמן, בהובלת מתן כהנא, מחזיר אותנו בזמן הזה למה שהיה בימים ההם, כשעמדה מלכות הרשעה להשכיחם תורתך ולהעבירם מעל חוקי רצונך. אנו מאמינים ובטוחים כי נצח ישראל לא ישקר. היו לא תהיה".

ח"כ אורי מקלב אמר כי "השר כהנא מעניק מתנה לגויים ביום אידם, לצערינו זהו מתווה של זילות בייחוס ובכל הכבוד של האומה היהודית, הם בועטים ועוקרים הכל. כפי שחששנו, שר הדתות הופך את תהליך הקבלה לעם הנבחר השורשי והיסטורי לרישום לקנטרי-קלאב. הם מובלים אותנו במהירות להקים מערך פנקסי ייחוס קהילתיים".

ח"כ אוריאל בוסו אמר כי "אחרי רפורמת הכשרות וההצהרות הבלתי פוסקות מבית השר כהנא, כעת מגיעה רפורמת הגיור. עד כה בחר השר כהנא להתעלם מהבעיות האמיתיות, ובחר לעצמו רשימת נושאים מתריסים כדי ליצור סדקים במעמדם של הרבנים הראשיים, תוך סתימת פיות, כך לא מתנהל איש מקצוע שהגיע כדי לטפל במצוקות.

"כל מהלך שלא יהיה בכפוף להחלטת הרבנים הראשיים, הגורם המוסמך, הינו פגיעה חמורה בציבור, במסורת, ובממסד היצוק מדורי דורות שנקרא הרבנות הראשית".