אאא

נכון. אין יותר מתסכל מזה.

נסעתם להתפלל בקבר הרשב"י כפי שאתם נוהגים בכל שנה, אך השוטרים עצרו אתכם בדרך. הטראומה ולקחי העבר גרמו לכך שהנסיעה ארכה כפול מהרגיל. הילדים שלכם רעבים, עצבניים, מתוסכלים, מקיאים, ונוגעים לכם בנקודות הרגישות ביותר שגורמים לכם להרגיש פקעת של עצבים. הם הרי מתמחים בזה... 

אז נכון, יש לכם זכות מלאה לכעוס. הסיטואציה הזו היא אחת הסיטואציות הכי מתסכלות שניתן לדמיין. השוטרים לא בהכרח התחשבו ברגשותיכם, המדינה לא נערכה לאירוע הגדול הזה מבעוד מועד, והאירוע כולו נוהל בצורה הלוקה בחסר - אך כל זה לא יקדם אתכם לאף מקום.

אם תתמקדו בחמשת הלקחים הבאים - תוכלו לפתח חוסן נפשי אצל הילדים שלכם, וללמד אותם כיצד להתמודד בצורה נכונה עם אתגרי החיים:

1. החיים לא הוגנים - הילדים שלכם עלולים לחשוב שהחיים מתנהלים על פי כללי הצדק והיושר, אולם בפועל - אין לנו באמת שליטה על כל המשתנים שמשפיעים על חיינו. 

אם נלמד את הילדים שהחיים לא תמיד מתנהלים על פי כללי הצדק והיושר - הם ייטיבו להשלים עם מציאות החיים שלא תמיד פשוטה וקלה, ויבינו שלפעמים אין מה לעשות - נדפקנו, וצריך להמשיך הלאה בשגרת החיים.

למרות זאת - אל תייאשו אותם מהשאיפה לצדק וליושר. 

2. עריבות הדדית - אין כמו אירועים המוניים שכאלו בכדי להמחיש את השפעתה וחשיבותה של העריבות ההדדית. כשאנשים פועלים בצורה שאינה מתחשבת בזולת - הם גורמים עוול וסבל נורא לאנשים אחרים, ומשפיעים במעשיהם על גורלם של אחרים. החדירו בילדים את השאיפה לצדק, ולנקוט בהתנהגות שתורמת לחברה ולא בצורה אגואיסטית שגורמת סבל לזולת.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חינוך ילדים' ותישארו מעודכנים

3. לא להתמקד במצוקה - יצאתם לדרך ופתאום האוטובוס נעצר. הנסיעה שהייתה אמורה לקחת זמן קצר יחסית מתארכת לשעות ארוכות. אתם לא מפסיקים להביט בשעון ולחשב את הכפלות הזמן שהפסדתם. במקביל - אתם לא מפסיקים לשאול את הנהג או את השוטרים מתי בערך אתם אמורים להגיע - דבר שכנראה לא יחסוך לכם ולו דקה אחת.

במקום זאת - למדו את הילדים להתמקד בהווה, ולנצל את הזמן לרגעי הוואי של שיחה, משחק, סיפור, או כל דבר אחר שילמד אותם להתמקד במציאות במקום לשים את הפוקוס על המצוקה.

4. אנחנו בוחרים כיצד להרגיש - למדו את הילדים שהמציאות היא לא זו שקובעת עבורנו את התחושה שבה נרגיש - אלא הדרך שבה אנחנו בוחרים להתייחס אליה. למדו אותם בצורה חווייתית שפקק של שעות ארוכות יכול להיות נחמד אם מתמודדים איתו בצורה נכונה, בעוד פקק של 20 דקות יכול להתגלות כסיוט כשלא מסוגלים להתמודד אתו רגשית.

5. הסיקו מסקנות בסוף האירוע - הצלחתם לשמור על מצב רוח סביר? הסבירו לילדים את הסיטואציה שבה הייתם - ושוחחו איתם על דרך הפעולה שנקטתם. הסבירו להם על כך שיכולתם לבחור להיות מתוסכלים ועצבניים, ולהתמודד בדרך של האשמת האחר - אך בחרתם להתמודד בדרך שאם הם יאמצו אותה להמשך חייהם, הם ידעו להתמודד בצורה יעילה עם סיטואציות קשות ומתסכלות.

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)